RAW FOOD – SYROVÁ STRAVA – ŽIVÉ JÍDLO.

Věřím, že většina z Vás tuší, co tyto pojmy znamenají, přesto mám nutkavou potřebu odstartovat blog právě tímto příspěvkem. Já sama se živím převážně syrovou stravou a tak jsem ráda, že můžu předat dál všechny ty cenné informace, které mám.
Jídelníček vitariánů je kompletně bez jakékoliv tepelné úpravy. Konzumují výhradně syrové potraviny rostlinného púvodu, tedy ve své přirozené podobě přesně tak, jak narostly. Jedinou živočišnou složkou může být med, i když i tomu se někteří brání. Já osobně si med ráda dám, protože ho kupuji od pána, pro kterého jsou včelky koníčkem a hezky se o ně stará. Rozhodně bych ho nekupovala v obchodě. Ale to je na samostatnou kapitolu :)
Proč všechno syrové? Protože tepelně neupravené jídlo si zachovává všechny své živiny, které mu příroda nadělila a tak je pro naše tělo obrovsky přínosné. Je nadupané vitamíny a enzymy, které tělo při správné konzumaci umí plně využít. A taky proto, že se dobře tráví a nepřekyseluje organismus.
Ačkoli se to nezasvěceným nezdá (ani mě se to nezdálo), naše menu je bohaté a pestré. Jíme převážně ovoce a na tisíc způsobů – šťávy, smoothies, kaše, pudinky, zmrzliny, sušené a nebo prostě koušeme vcelku. Teď v létě je to ideální, ovoce ochlazuje, takže se méně potíme. Další složkou je zelenina, pak semena, ořechy a naklíčené luštěniny. Ty já osobně nemusím, nechutnají mi a špatně se mi tráví. Proto když už, tak si je uvařím. Semena a ořechy by se měly máčet, protože jedině tak projdou trávicím traktem užitečně.Namočené je pak můžete rozmixovat, dochutit kořením a máte luxusní krekry, které slouží místo pečiva k salátům a nebo jen tak. Ze zeleniny je nejdůležitější ta listová a čím víc tmavší, tím lepší. Měla by pokrýt tak polovinu z celkového příjmu zeleniny. Také nezapomínat na bylinky, které dodají pokrmu ten správný šmrnc, protože moc nesolíme. Zní to šíleně, já vím, ale každý k tomu nesolení postupem času dojde, stejně tak to bylo u mě.
Přišlo mi neuvěřitelný, že se takhle může někdo stravovat, ale víte, že mi to teď přijde jako samozřejmost a že naopak nechápu, že jsem mohla jíst někdy jinak? Je pravda, že jsem si svůj vita jídelníček trošku upravila, přidávám si k němu vařené brambory, rýži, dušenou i pečenou zeleninu, zeleninové vegan polévky a tak dál. Ale cítím se naprosto skvěle, nebývá mi nikdy těžko, takže proč ne :)
Ti, kdo jste ještě raw food nezkusili, neváhejte! Ovoce je všude kolem dost a v těhle pařácích to půjde samo. A Ti, co zkusili, klidně se se mnou podělte o své zkušenosti, pořád je se co učit :)

Eva Šmatláková